Maple Bear | Contact

Paradisul Prichindeilor
  • ACASĂ
  • DESPRE NOI
    • Prezentare
    • Istoric
    • Misiune
    • Echipa
    • Galerie
    • Noutati
    • Contact
  • GRĂDINIȚE
    • GRĂDINIȚĂ STRUCTURA 1 GHEORGHENI
      • Bucatarie
      • Curte
      • Sali De Grupa
      • Sala Festiva
      • Sala de Sport
      • Cabinet de informatica
      • Cabinet Consiliere Logopedie
      • Cabinet Muzica
    • GRĂDINIȚĂ STRUCTURA 2 BUNĂ ZIUA
  • CRESA
  • OFERTA
    • Curriculum
    • Parteneriate
    • Activitati Extracurriculare
    • Cluburi
      • Arta
      • Pictura
      • Stiinta
      • Dans popular
      • Dans modern
      • Vioara si pian
      • Limba engleza
      • Limba germana
      • Inot
      • Aikido
  • INSCRIERE
    • De stiut
    • Pasi inscriere
    • Contact inscriere
    • Program si Taxe 2021 – 2022

April 3, 2017  |  By Prichindita In Blog
Continuitatea grădiniţă-şcoală

Continuitatea grădiniţă-şcoală reprezintă un factor primordial în dezvoltarea ulterioară a individului. Bazele unei educaţii eficiente se pun încă de timpuriu, astfel că primele intervenţii asupra personalităţii copilului, desfăşurate în mod organizat în afara familiei se realizează iniţial în cadrul grădiniţei, iar apoi în ciclul primar. Aşadar, această perioadă reprezintă prima etapă organizată de învăţământ în cadrul căreia se desfăşoară activităţi educative menite să contribuie la instruirea şi formarea copilului şi a personalităţii acestuia. Grădiniţa este etapa premergătoare şcolii şi raportul dintre grădiniţă şi şcoală, în general, trebuie să fie un raport de continuitate în plan instituţional, în planul conţinutului şi al metodelor.

Sistemul de învăţământ, ca produs al dezvoltării sociale, a reflectat întotdeauna cerinţele şi posibilităţile oferite de societate, afirmându-se, la rândul său, ca factor al dezvoltării sociale. Sub impulsul cerinţelor dezvoltării sociale, sistemele de învăţământ se modifică, tinzându-se modernizarea metodelor de predare, a conţinutului, a formelor de organizare, precum şi a formelor de colaborare, de cooperare dintre diferitele instituţii educative (familie – grădiniţă – şcoală). Pregătirea copiilor preşcolari pentru şcoală a fost şi este o problemă de mare actualitate, mai ales în condiţiile intensificării şi accelerării întregului proces de învăţământ.

Grădiniţa realizează sprijinirea viitoarei activităţi prin intermediul a două forme specifice : jocul şi învăţarea. Desigur, pregătirea copilului pentru şcoală este una din sarcinile grădiniţei. Orientările moderne în educaţie relevă din ce în ce mai mult faptul că învăţământul preşcolar trebuie să realizeze educaţia preşcolară „având ca funcţie majoră formarea şi dezvoltarea personalităţii copilului în raport cu nevoile specifice vârstei, cu posibilităţile şi dotările sale, în interesul său şi al comunităţii sociale… Celelalte funcţii, inclusiv cea de pregătire pentru şcoală, trebuie să fie subordonate acestei funcţii de bază”. (Păun,2000)
Una dintre funcţiile grădiniţei este aceea de a pregăti copilul pentru integrarea optimă in regimul şcolar.
Grădiniţa,prin particularităţile ei,are atat un caracter specific,răspunzand cerinţelor de varstă ale copiilor între 3 si 6 ani, cat si elemente structurale comune cu activitatea din alte instituţii de invăţămant.
Legătura grădiniţă – şcoală are dublu sens, scopul acesteia fiind continuitatea dezvoltării copilului şi continuitatea procesului muncii educaţionale.
După cum afirmă specialiştii, realizarea continuităţii grădiniţei presupune:
-asigurarea posibilităţilor reale de frecventare a grădiniţei pentru toată populaţia intre 3 si 6 ani;
-realizarea unei unităţi a punctelor de vedere cu privire la conţinutul activităţii şi al metodelor de activitate din grădiniţă şi şcoală;
-cunoaşterea reciprocă a programei de învăţămant individualizat încă din grădiniţă;
-preocuparea specială pentru conţinutul şi formele de pregătire la copiii din grupa mare.
Unii specialişti afirmă că pregătirea pentru şcoală înseamnă asigurarea de condiţii pentru ca preşcolarul să poată deveni beneficiarul real al dialogului educaţional, pentru introducerea şi menţinerea stării de comunicare psihologică între copil şi educator.
Un aspect esenţial al pregătirii pentru şcoală îl constituie crearea acelei condiţii psihologice esenţiale în activităţi educaţionale, prin care se instituie pentru fiecare copil situaţia de comunicare educaţională autentică – deci de inducere a stării de receptivitate psihologică educaţională în raport cu cea instructiv – educativă şcolară(Constantinescu,1976).
Pregătirea pentru şcoală înseamnă formare – antrenare şi cultivare de abilităţi, deprinderi, atitudini şi modalităţi acţionale, disponibilităţi motivaţional – afective, care să-l facă apt pe copil de a face faţă solicitărilor specifice situaţiilor şcolare. Ea semnifică şi formarea prospectivă pentru evoluţia viitoare în contextul şcolar şi social general. Conceptul de integrare şcolară poate fi abordat prin prisma notelor definitorii pentru conceptul psiho – social general de integrare.
Nu putem rupe pregătirea pentru şcoala de pregătirea mai generală pentru integrarea in viaţa socială,de procesele complexe de formare armonioasa a personalităţii,de pregătirea pentru noile solicitări în sfera vieţii şi practicii sociale cu caracteristicile sale noi.
Condiţia esenţială a atingerii de către copil a gradului de dezvoltare şi adaptare cerut de o activitate şcolară eficientă o reprezintă integrarea efectivă a grădiniţei în sistemul şcolar şi, mai precis, realizarea unei legături funcţionale de continuitate între activitatea din grădiniță șu cea din cadrul școlii.

Mersul la școală marchează o cotitură în viaţa copilului, pe care o resimte şi familia. Acest moment îndeplineşte dorinţa preşcolarului de a deveni şcolar, în grădiniţă, preşcolarul interpretează doar imaginativ şi exterior rolul de elev. O dată cu intrarea în şcoală, el ajunge într-o lume reală, organizată după reguli „speciale”.
Este recunoscut faptul că perioada de la 3 la 6-7 ani lasă cele mai profunde urme asupra personalităţii în devenire, deoarece aceasta este perioada receptivităţii, mobilităţii şi flexibilităţii psihice dintre cele mai pronunţate.
Aceasta este perioada când influenţele externe lasă cele mai durabile urme, când se constituie premisele personalităţii şi se pun bazele „eului” cognitiv, afectiv, motivaţional şi volitiv-caracterial.
Marea artă a unui educator constă în cizelarea manierelor şi informarea minţii; el trebuie să sădească în elevul său bunele obiceiuri şi principiile virtuţii şi ale înţelepciunii, să-i redea treptat o viziune asupra omenirii şi să dezvolte în el tendinţa de a iubi şi de a imita tot ceea ce este excelent şi demn de laudă.
Activitatea pe care o desfăşurăm cu copiii în grădiniţă, duce în mod nemijlocit la formarea şi la dezvoltarea deprinderilor şi priceperilor de muncă intelectuală, activitate ce are continuitate şi în munca şcolară de mai târziu.

Grădiniţa a avut şi continuă să aibă un pronunţat conţinut educativ, propunându-şi să asigure condiţii care să stimuleze dezvoltarea copilului din punct de vedere fizic, intelectual, afectiv şi voliţional şi să-l deprindă să reacţioneze adecvat într-o colectivitate de lucru.
Nu atât însuşirea unui volum mare de cunoştinţe îl face pe copil apt pentru şcoală, ci, mai ales, achiziţionarea unor capacităţi şi abilităţi intelectuale care să-i înlesnească munca de învăţare.
Trecerea copilului de la grădiniţă la şcoală nu trebuie să constituie un prag, ci o continuare obişnuită a unei programe care este în dezvoltare şi continuată de către şcoală.
Atributele şcolarizării, cât şi obiectivele majore ale educaţiei şcolare, obligă la conceperea unei pregătiri pentru şcoală ca un efort de a ridica întreaga formaţie a copilului la un stadiu superior în dezvoltarea lui intelectuală şi comportamentală.
O astfel de abordare poate asigura copilului nu numai adaptarea la cerinţele regimului şcolar, ci şi parcurgerea unui drum ascendent de şcolaritate şi implicit, în planul formării şi dezvoltării personalităţii sale.

Multitudinea relaţiilor pe care grădiniţa le stabileşte cu mediul socio-educaţional apropiat situează instituţia de educaţie preprimară într-un context de determinări reciproce menite să asigure eficienţa şi optimizarea procesului educaţional. Grădiniţa devine astfel un centru de educaţie care lucrează în beneficiul copiilor, al familiilor lor şi al comunităţii.

Necesitatea colaborării dintre aceste instituţii,situate pe trepte diferite, rezultă din obiectivul comun pe care îl urmăresc-dezvoltarea personalităţii copilului. Înfăptuirea acestui obiectiv presupune asigurarea succesiunii şi continuităţii rezultatelor obţinute la cele două niveluri. Grădiniţa urmăreşte prin toate acţiunile sale pregătirea copilului pentru şcoală,acesta urmând să valorifice ce s-a realizat în etapa anterioară.

Prof.înv.preșcolar Hazbei Mara

gradinita scoala
Previous StoryAdaptarea copilului la grădiniță
Next StoryComunicarea părinte – educatoare: un rol esenţial în educarea copilului

Related Articles

  • Abordarea copilului in cazul refuzului acestuia de a mai merge la gradinita
  • Criterii în alegerea grădiniței potrivite

Cauta

Categorii

  • Blog
  • Grupa Bobocei
  • Grupa Floricele
  • Grupa Fluturasi
  • Grupa Iepurasi
  • Grupa Mamarute
  • Grupa Stelute

Postari Recente

  • Agresivitatea copilului în grădinița privita din prisma educatoarei
  • Acomodarea blândă la creșă și prevederile legale care o susțin
  • Cum gestionezi violența copilului tău
  • Importanța colectivității în dezvoltarea normală a copilului
  • Abordarea copilului in cazul refuzului acestuia de a mai merge la gradinita

Comentarii Recente

    Arhive

    • November 2018
    • October 2017
    • September 2017
    • June 2017
    • May 2017
    • April 2017
    • March 2017
    • June 2016
    • May 2016
    • April 2016
    • March 2016
    • February 2016
    • January 2016
    Paradisul Prichindeilor
    • Gradinita Structura 1 Gheorgheni
    • Gradinita Structura 2 Buna Ziua
    • Contact
    • Politica Cookies
    © Gradinita "Paradisul Prichindeilor". All Rights Reserved
    to top button
    Noi si partenerii nostri folosim tehnologii, precum modulele cookie de pe site-ul nostru, pentru a ne personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi functii pentru retelele de socializare si pentru a ne analiza traficul. Faceti clic pe ACCEPT pentru a fi de acord cu utilizarea acestei tehnologii. ACCEPTPolitica Cookie
    Politica Cookie

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

    Necessary Always Enabled

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.